FortsÀtt till huvudinnehÄll

FOLKIS UPPGIFT🧡VAD ÄR KONSUMTION

"LIVING THE GOOD LIFE" 🧡 Alla konsumerar vi, mer eller mindre,  alla pĂ„ vĂ„rt eget sĂ€tt utifrĂ„n vĂ„ra egna tankar och vĂ€rderingar.  Det som skiljer oss Ă„t Ă€r hur vi vĂ€ljer att konsumera. ATT KONSUMERA ELLER INTE...💗 Vi har fĂ„tt Uppgiften "Vad Är Konsumtion" pĂ„ Folkis. Jag har valt att fokusera pĂ„ följande frĂ„gor: -Vad Ă€r en God Levnadsstandard? -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan? -Hur skulle En Framtid se ut som inte Ă€r KonsumtionssamhĂ€lle? -Vad Ă€r en God Levnadsstandard? En God Levnadsstandard betyder att mĂ€nniskor har tillgĂ„ng till det de behöver  för att Leva Ett HĂ€lsosamt och BekvĂ€mt Liv 💚 som mat, Rent Vatten 💙 , en Trygg Bostad och Medicinsk VĂ„rd. Det inkluderar ocksĂ„ tillgĂ„ng till Utbildning, Arbete och Social Trygghet💙💚 -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan?  Det finns inget enkelt svar eftersom olika mĂ€nniskor och samhĂ€llen  har olika behov och prioriteringar.  Men det finns nĂ„gra saker som kan diskuteras.  Till exempel skulle vi kunna minska pĂ„

FOLKIS UPPGIFT🧡VAD ÄR KONSUMTION


"LIVING THE GOOD LIFE" 🧡

Alla konsumerar vi, mer eller mindre, 
alla pĂ„ vĂ„rt eget sĂ€tt utifrĂ„n vĂ„ra egna tankar och vĂ€rderingar. 
Det som skiljer oss Ät Àr hur vi vÀljer att konsumera.

ATT KONSUMERA ELLER INTE...💗

Vi har fĂ„tt Uppgiften "Vad Är Konsumtion" pĂ„ Folkis.
Jag har valt att fokusera pÄ följande frÄgor:
-Vad Àr en God Levnadsstandard?
-Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan?
-Hur skulle En Framtid se ut som inte Àr KonsumtionssamhÀlle?

-Vad Àr en God Levnadsstandard?

En God Levnadsstandard betyder att mĂ€nniskor har tillgĂ„ng till det de behöver 
för att Leva Ett HĂ€lsosamt och BekvĂ€mt Liv 💚
som mat, Rent Vatten 💙, en Trygg Bostad och Medicinsk VĂ„rd.
Det inkluderar ocksĂ„ tillgĂ„ng till Utbildning, Arbete och Social Trygghet💙💚

-Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan?

 Det finns inget enkelt svar eftersom olika mĂ€nniskor och samhĂ€llen 
har olika behov och prioriteringar. 
Men det finns nĂ„gra saker som kan diskuteras. 
Till exempel skulle vi kunna minska pĂ„ överkonsumtion av saker som 
inte Ă€r nödvĂ€ndiga för vĂ„r överlevnad eller vĂ„rt vĂ€lbefinnande, 
sÄsom lyxvaror, onödiga resor och modernaste tekniken.
Vi skulle kunna minska konsumtion av icke förnybara resurser pĂ„ vĂ„r miljöpĂ„verkan. 
Detta genom att anvÀnda resurser pÄ ett mer hÄllbart sÀtt.


-Hur skulle En Framtid se ut som inte Àr KonsumtionssamhÀlle?

En framtid utan konsumtionssamhĂ€lle skulle innebĂ€ra 
att vi inte lĂ€ngre köper och slĂ€nger sĂ„ mycket saker som vi gör idag. 
IstĂ€llet skulle vi anvĂ€nda mer av det vi redan har och dela med varandra. 
Vi skulle ocksĂ„ anvĂ€nda mer förnybar energi och teknologier som inte skadar miljön. 
Vi skulle samarbeta mer för att hjĂ€lpa varandra 
istÀllet för att bara tÀnka pÄ oss sjÀlva.

Sammanfattningsvis skulle En Framtid Utan KonsumtionssamhĂ€lle 
kunna vara mer hĂ„llbar och 
fokuserad pÄ att tillgodose mÀnniskors verkliga behov och prioriteringar,
 istĂ€llet för att drivas av oĂ€ndlig ekonomisk tillvĂ€xt och överkonsumtion.

TANKAR OM DETTA ÄR EN BRA START 💗
LÅT TANKARNA BLI TILL "HANDLING" 🧡



















Kommentarer

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

TEMA BERÄTTELSER - VACKRA NARRATIV💜

Uppgiften pĂ„ Tema BerĂ€ttelser gav oss olika alternativ pĂ„ frĂ„gor  att ha till hjĂ€lp, jag valde följande frĂ„gor: -Vad Ă€r ett Vackrare Narrativ?  -Hur kan vi förstĂ„ VĂ€rlden pĂ„ ett sĂ€tt som Du och VĂ€rlden skulle mĂ„ bĂ€ttre av?  Narrativ betyder berĂ€ttelse och utgĂ„r frĂ„n att vĂ€rlden Ă€r Narrativ och  att det Ă€r genom vĂ„ra berĂ€ttelser som vĂ„r verklighet skapas.  Det finns ingen objektiv verklighet, verkligheten uppfinns.  Vi mĂ€nniskor tolkar eller ger mening Ă„t vĂ„ra dagliga upplevelser.  Vi söker alltid sĂ€tt att förklara hĂ€ndelser eller ge dem betydelse 💜 MĂ€nniskor Ă€r HistorieberĂ€ttare Det kan verka konstigt, men Alla MĂ€nniskor Ă€r HistorieberĂ€ttare.  Vi har historier som vi berĂ€ttar för andra och sĂ„dana vi berĂ€ttar för oss sjĂ€lva.  Dessutom finns det vanligtvis mycket sanning i varje berĂ€ttelse,  sĂ„vĂ€l som pĂ„hittighet. Hur kan vi förstĂ„ VĂ€rlden pĂ„ ett sĂ€tt som Du och VĂ€rlden skulle mĂ„ bĂ€ttre av?  Att förstĂ„ VĂ€rlden pĂ„ ett sĂ€tt som bĂ„de Du och VĂ€rlden mĂ„r bĂ€ttre av  handlar om att ha en öppen

SOME DIE YOUNG😱

Some Die Young.... Det gör ont i Mig att Min Son Marcus Ă€r en av De som dog ung 😱 Idag Ă€r det 13 Ă„r sedan Marcus hittades död tillsammans med sin flickvĂ€n Frida❤️ Åren gĂ„r men det gör extra ont av saknad varje Ă„r den 27 februari.... Det finns fyra lĂ„tar som jag tĂ€nker extra pĂ„ Marcus nĂ€r jag hör dem ❤️❤️❤️❤️ Marcus kunde hela denna "rappa" texten och  Timbuktu var en artist han tyckte mycket om❤️ ALLA VILL TILL HIMMELEN MEN INGEN VILL DÖ För man vill ha vad man vill ha Ă„ man man vill ha det nu Och om man ser en möjlighet att fĂ„ sĂ„ kvittar det hur För vi Ă€r vildare Ă€n djur nĂ€r det gĂ€ller Ă„ ta Och stĂ„r nĂ„gon i min vĂ€g, ja dĂ„ smĂ€ller det bra Ingenting e heligt för nu roffar vi Ă„t Ă„ kan man tjĂ€na pĂ„ ett tĂ„g, ja dĂ„ hoppar vi pĂ„ Jag menar, varför kompromissa, varför vika en tum? För nĂ„gon annan gjorde det - ska jag vara lika dum? Jag menar jag vill ha det bra som de rika har Om dom Ă€r hĂ€nsynslösa Ă€r jag likadan Men vad dom inte vet e att jag inte har nĂ„t Ă„ förlora SĂ„ b

VECKANS UPPGIFT Min Bakgrund...

Min Bakgrund? Eller ska jag skriva Min UppvĂ€xt?  Första tanken, eller Första Minnet, som Litet Barn nĂ€r Jag lagt Mig pĂ„ kvĂ€llen, lyssnade jag pĂ„ nĂ€r NĂ„gon sjöng denna för Mig: Det GĂ„r En Liten Ängel... Jag, Lilla Mona, Föddes LuciaDagen 13 December 1964 pĂ„ Mölndals BB. Redan innan Jag föddes tyckte Min Mamma att Änglarna kom till Henne nĂ€r hon hade vĂ€rkar, men det var LuciaTĂ„get som gick genom korridorerna pĂ„ avdelningen... Jag och Mamma har genom hela livet, Ă€ven idag, sagt eller skrivit till varandra: GLÖM INTE BORT ATT ÄNGLARNA FINNS 💗  Hittade Mina TvĂ„ Första FotoAlbum, med Ă„ren 1964 - 1976, dĂ€r Min Mamma skrivit sĂ„ mĂ„nga Fina Ord om alla foton 💗 Genom Åren har jag ibland kallats "Pappas Flicka" och redan hĂ€r, endast en mĂ„nad gammal, Ă€r Jag Trygg hos Pappa 💗 Jag menar dock inte att jag inte Ă€r trygg hos Mamma, hon ger VĂ€rme och KĂ€rlek och Mat att Ă€ta 💗 NĂ€r det var dax för Mitt Barndop den 14 februari (Alla HjĂ€rtans Dag) 1965, hölls det Hemm