Fortsätt till huvudinnehåll

FOLKIS UPPGIFT🧡VAD ÄR KONSUMTION

"LIVING THE GOOD LIFE" 🧡 Alla konsumerar vi, mer eller mindre,  alla på vårt eget sätt utifrån våra egna tankar och värderingar.  Det som skiljer oss åt är hur vi väljer att konsumera. ATT KONSUMERA ELLER INTE...💗 Vi har fått Uppgiften "Vad Är Konsumtion" på Folkis. Jag har valt att fokusera på följande frågor: -Vad är en God Levnadsstandard? -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan? -Hur skulle En Framtid se ut som inte är Konsumtionssamhälle? -Vad är en God Levnadsstandard? En God Levnadsstandard betyder att människor har tillgång till det de behöver  för att Leva Ett Hälsosamt och Bekvämt Liv 💚 som mat, Rent Vatten 💙 , en Trygg Bostad och Medicinsk Vård. Det inkluderar också tillgång till Utbildning, Arbete och Social Trygghet💙💚 -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan?  Det finns inget enkelt svar eftersom olika människor och samhällen  har olika behov och prioriteringar.  Men det finns några saker som kan diskuteras.  Till exempel skulle vi kunna minska på

VECKANS UPPGIFT Min Bakgrund...


Min Bakgrund? Eller ska jag skriva Min Uppväxt? 
Första tanken, eller Första Minnet, som Litet Barn när Jag lagt Mig på kvällen, lyssnade jag på när Någon sjöng denna för Mig:
Det Går En Liten Ängel...


Jag, Lilla Mona, Föddes LuciaDagen 13 December 1964 på Mölndals BB.

Redan innan Jag föddes tyckte Min Mamma att Änglarna kom till Henne när hon hade värkar, men det var LuciaTåget som gick genom korridorerna på avdelningen...
Jag och Mamma har genom hela livet, även idag, sagt eller skrivit till varandra:

GLÖM INTE BORT ATT ÄNGLARNA FINNS 💗 


Hittade Mina Två Första FotoAlbum, med åren 1964 - 1976, där Min Mamma skrivit så många Fina Ord om alla foton 💗


Genom Åren har jag ibland kallats "Pappas Flicka" och redan här, endast en månad gammal, är Jag Trygg hos Pappa 💗


Jag menar dock inte att jag inte är trygg hos Mamma, hon ger Värme och Kärlek och Mat att äta 💗

När det var dax för Mitt Barndop den 14 februari (Alla Hjärtans Dag) 1965, hölls det Hemma hos Min Mormor och Morfar i Hestra. Då togs det Foton med Fyra Generationer på både Mammas och Pappas Sida. Idag tycker jag det är roligt att titta på dessa och känner Kärlek till Min Uppväxt 💗


Här är ett nyligen uppdaterat "GenerationsFoto" från när Mamma och Pappa firade Diamant-Bröllop i Augusti💗 Jag hade tillsammans med Min Syster Eva fixat En "ÖverraskningsFest" för Brudparet med Festlig BordsDukning och Väldigt God CateringMat, till dessert serverades Småländsk Ostkaka!
"BrudParet Svensson" i Mitten omgivna av Sina Döttrar plus BarnBarn med sina respektive och Den Minsta är BarnBarnsBarnet Hunter 💗
Så Mycket Kärlek som Mamma och Pappa givit oss Alla 💗


Detta är Höghuset i Partille som jag bodde i tillsammans med Mamma Gun-Britt och Pappa Sune de första månaderna i Mitt Liv. Mamma har berättat att hon gick ofta runt med mig i barnvagnen på En Kyrkogård för där var det lugn och ro 💗


Min Pappa blev erbjuden jobb hemma i Hestra, där både Han och Mamma växt upp, så vi flyttade "Hem" till Småland i Septemper 1965.
Då bodde Vi i samma hus som Min Farmor och Farfar. Jag har Många Roliga Minnen hur Min Farmor hittade på Mycket Bus tillsammans Med Mig!

I Januari 1968 blev Jag Stolt StoraSyster! Men jag minns att Lillasyster Eva skrek mycket.. Då har jag sagt "Låt henne skrika Mamma..." Tyckte väl att hon tog för Mycket av Mammas tid. Men jag ville gärna hjälpa Mamma!!


Här är En Riktig FamiljeBild på "Familjen Sune Svensson" Julen 1968 💗


De trygga Uppväxt åren i det Lilla Samhället i Hestra "rullade på". 1969 flyttade Hela Familjen "Svensson" till ett nybyggt hus på Blåbärsstigen, som jag kallar Mitt Barndomshem 💗
Huset är byggt på en "Gammal Lingon-Mo" (Lingon Skog) så vår tomt gränsar till skog och stigar som leder till en sjö. Jag har verkligen växt upp i "SmålandsSkogarna". Minns att Mamma och Pappa plockade mängder av olika bär som Blåbär, Lingon och Hallon!! Det "Syltades och Saftades" och rensades Kantareller som Pappa ofta kom hem med efter sin svamprunda!

Jag fick Många "LekKamrater" på Blåbärsstigen. Vi gjorde många roliga saker tillsammans! Här är ett foto från Lussandet 1970 då jag själv förståss ville vara Lucia! Det är ju "Min Dag"💗 Min Lillasyster Eva står tryggt tätt intill Mig som En Liten Tärna :)


På Blåbärsstigen har jag Min Familj och Jag känner Mig Trygg i Lilla Hestra💗
Mina Föräldrar bor fortfarande kvar i "Vårt Barndomshem" och Där Är Tryggheten!


En Rolig bild då vi säkert sagt - Ta ett kort på oss nu pappa, när vi har våra dockor samlade!Idag är det bara att ta fram mobiltelefonen och ta ett kort...
Men detta tillfälle förevigades till Ett Foto! Det jag först ser nu är planschen på väggen med texten JESUS ÄR VÄGEN! Detta visar att jag växte upp i Ett Kristet Hem. Mina Föräldrar var med  MissionsKyrkan, numera heter det EqumeniaKyrkan i Hestra. De är fortfarande medlemmar i Den Församlingen. Googlar man på Kyrkan så får man upp följande text:  

"Equmeniakyrkan Hestra vill visa vägen till en personlig tro på Jesus Kristus. Vi vill att vår församling ska vara en plats där tron fördjupas.


Min Trygga Uppväxt fortsatte som Barn och Tonåring. Kyrkan kändes som En Trygg Plats där jag hade Många Vänner och Vi Deltog i många av Kyrkans olika aktiviteter.
Mamma var "Nyinge-Ledare" för mindre barn i kyrkan och Pappa var TonårsLedare.
Som Scout lärde jag mig mycket och på Somrarnas Scoutläger i tält hände det Många Roliga saker :)

Pappas Sportintresse (nästintill "SportNörd") har gjort mig intresserad av att mer följa olika idrotts sammanhang än att deltaga. 
Jag minns en sommar då vi skulle "Bila" genom Sverige upp till Norrland och det blev dax för WibledonFinal i Tennis på Radion.. Då stannade pappa bilen vid ett friluftsbad någonstans i Sverige för att kunna fokusera på Den Spännande TennisMatchen :)
Men pappa var också personen som första gången tog med mig upp på Isabergs Skidanläggning för att prova på utförsåkning! Jag och Pappa är lika envisa och ger aldrig upp!!
Skidåkningen har också tagit mig på resor både till Svenska Fjällen och Österrike, där jag träffat och umgåtts men Många Underbara Människor!

Mamma har lärt mig Baka, jag hade en kort period då jag ville samla kakrecept och prova på Nya Kaksorter, men den varade inte så länge... Bakar jag idag så blir det mest Muffins och SockerKaka!
En Sockerkaka som ger Minnen är "BananKaka" som Min Mormor brukade baka, vi kallade den för "MyrKaka" för de mosade bananerna blev till små svarta "saker" i Kakan :)

Jag och Mamma har också spenderat timmar i vårt så kallade "Syrum" i husets källare!! Där ha vi sytt och bråkat om på vilka sätt vi ska göra olika saker på!!! Men jag tackar Mamma för att vi gav inte upp innan vi fått resultaten vi tänkt oss! Det blev även mycket pyssel/klippa/klistra och måla!
Så jag älskar att skapa vid Min Symaskin idag och även Min Dotter Nicole har egen Symaskin!

Många Minnen från Mitt BarndomsSamhälle💗 Det är Alltid Roligt att "Åka Hem"💗
Hittade Denna om HESTRA på nätet och att varje liten plats som finns med på planchen ger mig MINNEN💗

Jag tänkte stanna Berättelsen om Min Bakgrund här, men vill skriva några årtal snabbt för att komma fram till var jag befinner Mig idag! Återkommer i slutet med Reflektioner av "Mitt Hela Liv".

1983 Tog jag Studenten, gått 3-årig SamhällsVetenskaplig Linje.
1983-1984 Jobbade som Au-Pair i USA, i både Syracuse (New York) och Fountain Valley (Californien).
Blev bjuden till Hawaii av "Min Familj" i Californien! Fotot här från Waikiki Beach med Diamond Head i Bakgrunden känns som igår! Jag hade Livet Framför Mig💗

1985 Träffade Mannen som är Pappa till Mina Barn.
1987 Gifte Mig. Bytte Efternamn från Svensson till Offason.
1988 Blev Mamma För Första gången, till Marcus (Min ÄnglaSon sedan 2010) 💗
1990 Blev Mamma För Andra Gången, till Min Dotter Nicole 💗
1992 Blev Mamma För Tredje Gången, till Min Son Kevin 💗
2004 Genomgick en Jobbig Skilsmässa och Flyttade Till Mitt Älskade Radhus 💗
2010 Marcus dog och Det Blev Ett Jobbigt SorgeÅr 😢 Tiden Läker inte Alla Sår...
2014 Augusti. Reste För Första gången till Side i Turkiet tillsammans med En Kollega som sa att jag måste prova! Hon har återvänt flertal gånger till samma hotell Side Village, så jag hängde på!
2014 December. Jag fyllde 50 år! Ingen ålder som Bekymrade Mig.


Jag flög till Californien tillsammans med Min Son Kevin och hälsade på Min Dotter Nicole! Vi firade Min Födelsedag i Hollywood gick bl.a på Musikalen Wicked 💚
2015 Reste Utomlands Ensam För Första Gången sedan jag var Au-Pair, återvände till Turkiet.. Efter Många Jobbiga År trivdes jag med Mig Själv och hade inga planer på att träffa en Ny Man. Jag skulle heller aldrig resa till Turkiet, men det gjorde Jag!
I Receptionen på VingHotellet Side Village jobbade "HAN" just denna Sommaren!


💗 Min numera Turkiska Sambo Şahin 💗 Vi har bott tillsammans i snart 5 År 💗

2019 JAG BLEV MORMOR till Lille Hunter 💗


LIVET KÄNNS UNDERBART 💗

"GLÖM INTE BORT ATT ÄNGLARNA FINNS
DOM ÄR HÄR FÖR ATT SE HUR VI HAR DET"



Reflektoner av Mitt Liv, Mina Tankar snurrar när jag försöker sätta ord på hur jag ska berätta....
Det handlar om hur uppväxten i Ett Frikyrkligt Hem påverkat mig utöver Min Trygga Uppväxt med Kravlös Kärlek, Meningsfullhet och att tillhöra ett Sammanhang/Församling. Under många år var Mina Föräldrar engagerade i något som kallades "TeamEvangelisation", då reste vi till olika platser i Sverige på så kallade EvangelisationsLäger på somrarna. Vi bodde då oftast i klassrum i skolor som var tomma på sommaren. Jag och Min Syster umgicks med andra barn som var där tillsammans med sina föräldrar. Så vi fick vänner runtom i Sverige!
De vuxna Evangeliserade och försökte nå ut med Budskap om Jesus Kärlek💗

Ju äldre jag blev desto mer såg jag med egna ögon på kvällsmötena som hölls i olika kyrkor. Tänkte inte så mycket på det då men tankar om det har kommit till mig senare i livet. 
När jag kom hem från Mitt Au-Pair-År i USA kändes Lilla Hestra väldigt litet efter Allt jag sett och upplevt i både New York och Californien. Hade jag träffat på "Kristi Brud" då hon var ute och letade människor till sin Församling hade jag troligtvis tackat ja.
Förra året när det pratades extra mycket om Knutby då det visades både En Dokumentär och En Serie på TV började jag åter tänka på allt jag sett i kyrkorna när vi var på olika "EvangelisationsLäger". 
Människor som "talar i tungor" (pratar ett främmande språk) och Människor som faller handlöst till marken när de får förbön i kyrkan. Det skrämde mig nu, men vet att det händer i kyrkorna. Svårt att förklara för folk som inte varit med om det!
Det pratade så mycket om att Jesus skulle komma tillbaka och hämtade Alla som Tror.  Ingen vet när, men att Jesus kommer tillbaka är Bibeln tydlig om..."
Minns när jag var yngre låg jag vaken på nätterna, och ibland smög och kollade så Mina Föräldrar var kvar i sina sängar, för jag var rädd att Jesus skulle hämta dem och inte Mig....
Jag har pratat med Min Syster om hur jag upplevt detta men Hon hon ser det inte på samma sätt som jag gör. Min syster är engagerad i EqumeniaKyrkan idag men jag går inte ens regelbundet till kyrkan.

Jag har dock gått på SinnesroMässa i Svenska Kyrkan tillsammans med Marcus när han var aktiv i sitt missbruk. SinnesroMässor är verkligen Mäktiga med så många olika människor på samma plats! Alla fick tända var sitt värmeljus i en stor "sandlåda" och mötet avslutas med att alla närvarande bildar en stor ring och håller varandras händer och ber SinnesRoBönen 💗


Många Tankar som jag hoppats kunna sätta ord på så Ni som läser förstår....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

SOME DIE YOUNG😢

Some Die Young.... Det gör ont i Mig att Min Son Marcus är en av De som dog ung 😢 Idag är det 13 år sedan Marcus hittades död tillsammans med sin flickvän Frida❤️ Åren går men det gör extra ont av saknad varje år den 27 februari.... Det finns fyra låtar som jag tänker extra på Marcus när jag hör dem ❤️❤️❤️❤️ Marcus kunde hela denna "rappa" texten och  Timbuktu var en artist han tyckte mycket om❤️ ALLA VILL TILL HIMMELEN MEN INGEN VILL DÖ För man vill ha vad man vill ha å man man vill ha det nu Och om man ser en möjlighet att få så kvittar det hur För vi är vildare än djur när det gäller å ta Och står någon i min väg, ja då smäller det bra Ingenting e heligt för nu roffar vi åt å kan man tjäna på ett tåg, ja då hoppar vi på Jag menar, varför kompromissa, varför vika en tum? För någon annan gjorde det - ska jag vara lika dum? Jag menar jag vill ha det bra som de rika har Om dom är hänsynslösa är jag likadan Men vad dom inte vet e att jag inte har nåt å förlora Så b

TEMA BERÄTTELSER - VACKRA NARRATIV💜

Uppgiften på Tema Berättelser gav oss olika alternativ på frågor  att ha till hjälp, jag valde följande frågor: -Vad är ett Vackrare Narrativ?  -Hur kan vi förstå Världen på ett sätt som Du och Världen skulle må bättre av?  Narrativ betyder berättelse och utgår från att världen är Narrativ och  att det är genom våra berättelser som vår verklighet skapas.  Det finns ingen objektiv verklighet, verkligheten uppfinns.  Vi människor tolkar eller ger mening åt våra dagliga upplevelser.  Vi söker alltid sätt att förklara händelser eller ge dem betydelse 💜 Människor är Historieberättare Det kan verka konstigt, men Alla Människor är Historieberättare.  Vi har historier som vi berättar för andra och sådana vi berättar för oss själva.  Dessutom finns det vanligtvis mycket sanning i varje berättelse,  såväl som påhittighet. Hur kan vi förstå Världen på ett sätt som Du och Världen skulle må bättre av?  Att förstå Världen på ett sätt som både Du och Världen mår bättre av  handlar om att ha en öppen