Fortsätt till huvudinnehåll

FOLKIS UPPGIFT🧡VAD ÄR KONSUMTION

"LIVING THE GOOD LIFE" 🧡 Alla konsumerar vi, mer eller mindre,  alla på vårt eget sätt utifrån våra egna tankar och värderingar.  Det som skiljer oss åt är hur vi väljer att konsumera. ATT KONSUMERA ELLER INTE...💗 Vi har fått Uppgiften "Vad Är Konsumtion" på Folkis. Jag har valt att fokusera på följande frågor: -Vad är en God Levnadsstandard? -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan? -Hur skulle En Framtid se ut som inte är Konsumtionssamhälle? -Vad är en God Levnadsstandard? En God Levnadsstandard betyder att människor har tillgång till det de behöver  för att Leva Ett Hälsosamt och Bekvämt Liv 💚 som mat, Rent Vatten 💙 , en Trygg Bostad och Medicinsk Vård. Det inkluderar också tillgång till Utbildning, Arbete och Social Trygghet💙💚 -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan?  Det finns inget enkelt svar eftersom olika människor och samhällen  har olika behov och prioriteringar.  Men det finns några saker som kan diskuteras.  Till exempel skulle vi kunna minska på

PSYKOLOGI - SJÄLENS SPRÅK 🧡

"MUSIK ÄR BALSAM FÖR SJÄLEN" 🧡
Denna veckan på "Folkis" har vi arbetat två och två med skrivandet. 
Jag och Min Kurskamrat Anders har haft Ett Långt och Intressant Samtal på Teams.
Vi har tillsammans kommit fram till att Språket, som beskriver Våra Inre Liv, är Musik!
Musiken och Låttexter är Kraftfulla för att uttrycka Känslor som man har inombords men svårt att visa.

Musik är Balsam för Själen 🧡
Under Hela Livet, från Vaggan till Graven, finns Melodier och Sångtexter där till Tröst, Glädje, Avslappning och Njutning. Man kan kalla det ett ”Soundtrack of My Life”, någon eller några låtar som sammanfattar En Persons Liv och Känslor 🧡
Om En Bild kan säga Mer Än Tusen Ord undrar man Hur Många Ord en Välskriven Låt kan ersätta?
Ibland räcker det att bara höra de inledande tonerna på en låt för att tårarna börjar rinna eller att man börjar le, eller att håren på underarmen börjar resa sig...
Musik fungerar som en slags Nyckel Till Själen skulle man kunna säga. 
Musiken låser upp många blockeringar och hämningar och lyckas ta fram 
Den Inre och Äkta Människan 🧡

Anders "satte orden" på att vi kan Gestalta/Tydliggöra Känslor vi har inom oss, med Språket som vi kallar Musik, genom Starka och Känsloladdade Låttexter.
Det handlar om "Rätt Låt vid Rätt Tillfälle"💚
Sången som jag lyssnade på om och om igen när Min Son Marcus dog var 
"Hur Kan Jag Tro På Kärlek", ett "MelloBidrag" samma år (2010).
 Texten satte ord på Mina Känslor inombords när tårarna aldrig ville ta slut.....
Marcus "lämnade oss" i februari, en vintrig lördag.
Jag kunde då inte fatta hur det skulle kunna bli en Vår och Sommar igen!?
Mitt Liv hade stannat....
HUR KAN JAG TRO PÅ KÄRLEK?
Någonstans finns det en vår
Mitt i höstens stormar
Någonstans i vinterns spår
Väntar det en sommar
Och jag hoppas att du är där
Och bevisar vad Kärlek är

Men kan jag tro på Kärlek
När den gör oss så ont
Hur kan jag tro på livet
Allt jag hör ekar tomt

Jag har sett hur du kan le
Jag har hört dig gråta
Det är alltid svårt att se
Kinder som är våta

Hur kan jag tro på Kärlek
När jag ser unga dö
Jag är ensam mitt i havet
Varje själ är en ö

Jag behöver dig nära mig
Jag vill känna dig bära mig
Hur kan jag (tro på Kärlek)
När jag vet unga dö
För att de tror att livet
Bara var ett litet frö 💙
När jag började "Komma Tillbaka Till Livet" efter tunga år efter att förlorat Min Förstfödde, var jag tvungen att "Bygga upp Mig Själv" och Tycka Om Mig Själv ❤️ 
Det gjorde så ont i mig at ha förlorat barnet jag burit på i 9 månader...
Jag började Gå Små Promenader för att "Fånga Ljuset" och få Ny Energi!
Efter ett tag började jag promenera med ett Mantra i huvudet, om och om igen...
Detta gör Jag fortfarande!
För Mig sjäv säger jag "I am" följt av olika "Power-Ord" som ger Mig Nya Krafter!!!

I am Powerful
I am Beautiful
I am Free
I am Wonderful
I am Magical
I am Me 
Detta Mantrat har blivit En Inspiration för Mig! 
Jag har fått Orden från Robbie Williams Sång "LOVE MY LIFE"

Tether Your Soul to me
I will never let go completely
One day your hands will be
Strong enough to hold me
I might not be there for all your battles
But you'll win them eventually
I pray that I'm giving you all that matters
So one day you'll say to me

I Love My Life
I am powerful
I am beautiful
I am free

I Love My Life
I am wonderful
I am magical
I am Me
I Love My Life

I am not my mistakes
And God knows, I've made a few
I started to question the angels
And the answer they gave was you

I cannot promise there won't be sadness
I wish I could take it from you
But you'll find the courage to face the madness
And sing it because it's true











Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

TEMA BERÄTTELSER - VACKRA NARRATIV💜

Uppgiften på Tema Berättelser gav oss olika alternativ på frågor  att ha till hjälp, jag valde följande frågor: -Vad är ett Vackrare Narrativ?  -Hur kan vi förstå Världen på ett sätt som Du och Världen skulle må bättre av?  Narrativ betyder berättelse och utgår från att världen är Narrativ och  att det är genom våra berättelser som vår verklighet skapas.  Det finns ingen objektiv verklighet, verkligheten uppfinns.  Vi människor tolkar eller ger mening åt våra dagliga upplevelser.  Vi söker alltid sätt att förklara händelser eller ge dem betydelse 💜 Människor är Historieberättare Det kan verka konstigt, men Alla Människor är Historieberättare.  Vi har historier som vi berättar för andra och sådana vi berättar för oss själva.  Dessutom finns det vanligtvis mycket sanning i varje berättelse,  såväl som påhittighet. Hur kan vi förstå Världen på ett sätt som Du och Världen skulle må bättre av?  Att förstå Världen på ett sätt som både Du och Världen mår bättre av  handlar om att ha en öppen

SOME DIE YOUNG😢

Some Die Young.... Det gör ont i Mig att Min Son Marcus är en av De som dog ung 😢 Idag är det 13 år sedan Marcus hittades död tillsammans med sin flickvän Frida❤️ Åren går men det gör extra ont av saknad varje år den 27 februari.... Det finns fyra låtar som jag tänker extra på Marcus när jag hör dem ❤️❤️❤️❤️ Marcus kunde hela denna "rappa" texten och  Timbuktu var en artist han tyckte mycket om❤️ ALLA VILL TILL HIMMELEN MEN INGEN VILL DÖ För man vill ha vad man vill ha å man man vill ha det nu Och om man ser en möjlighet att få så kvittar det hur För vi är vildare än djur när det gäller å ta Och står någon i min väg, ja då smäller det bra Ingenting e heligt för nu roffar vi åt å kan man tjäna på ett tåg, ja då hoppar vi på Jag menar, varför kompromissa, varför vika en tum? För någon annan gjorde det - ska jag vara lika dum? Jag menar jag vill ha det bra som de rika har Om dom är hänsynslösa är jag likadan Men vad dom inte vet e att jag inte har nåt å förlora Så b

VECKANS UPPGIFT Min Bakgrund...

Min Bakgrund? Eller ska jag skriva Min Uppväxt?  Första tanken, eller Första Minnet, som Litet Barn när Jag lagt Mig på kvällen, lyssnade jag på när Någon sjöng denna för Mig: Det Går En Liten Ängel... Jag, Lilla Mona, Föddes LuciaDagen 13 December 1964 på Mölndals BB. Redan innan Jag föddes tyckte Min Mamma att Änglarna kom till Henne när hon hade värkar, men det var LuciaTåget som gick genom korridorerna på avdelningen... Jag och Mamma har genom hela livet, även idag, sagt eller skrivit till varandra: GLÖM INTE BORT ATT ÄNGLARNA FINNS 💗  Hittade Mina Två Första FotoAlbum, med åren 1964 - 1976, där Min Mamma skrivit så många Fina Ord om alla foton 💗 Genom Åren har jag ibland kallats "Pappas Flicka" och redan här, endast en månad gammal, är Jag Trygg hos Pappa 💗 Jag menar dock inte att jag inte är trygg hos Mamma, hon ger Värme och Kärlek och Mat att äta 💗 När det var dax för Mitt Barndop den 14 februari (Alla Hjärtans Dag) 1965, hölls det Hemm