FortsÀtt till huvudinnehÄll

FOLKIS UPPGIFT🧡VAD ÄR KONSUMTION

"LIVING THE GOOD LIFE" 🧡 Alla konsumerar vi, mer eller mindre,  alla pĂ„ vĂ„rt eget sĂ€tt utifrĂ„n vĂ„ra egna tankar och vĂ€rderingar.  Det som skiljer oss Ă„t Ă€r hur vi vĂ€ljer att konsumera. ATT KONSUMERA ELLER INTE...💗 Vi har fĂ„tt Uppgiften "Vad Är Konsumtion" pĂ„ Folkis. Jag har valt att fokusera pĂ„ följande frĂ„gor: -Vad Ă€r en God Levnadsstandard? -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan? -Hur skulle En Framtid se ut som inte Ă€r KonsumtionssamhĂ€lle? -Vad Ă€r en God Levnadsstandard? En God Levnadsstandard betyder att mĂ€nniskor har tillgĂ„ng till det de behöver  för att Leva Ett HĂ€lsosamt och BekvĂ€mt Liv 💚 som mat, Rent Vatten 💙 , en Trygg Bostad och Medicinsk VĂ„rd. Det inkluderar ocksĂ„ tillgĂ„ng till Utbildning, Arbete och Social Trygghet💙💚 -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan?  Det finns inget enkelt svar eftersom olika mĂ€nniskor och samhĂ€llen  har olika behov och prioriteringar.  Men det finns nĂ„gra saker som kan diskuteras.  Till exempel skulle vi kunna minska pĂ„

TILLBAKABLICK 🧡

 

"FOLKIS PÅ DISTANS" 

Furubodas Orienteringskurs för Livsmening i ett Komplext SamhÀlle.

Veckans Uppgift "TillbakaBlick" Ă€r att kolla pĂ„ Gamla BlogginlĂ€gg 

(bĂ„de Mina Egna och KursKamraternas) och kĂ€nna efter 

Hur Det KÀnns nÀr Jag lÀser...

NÀr har Jag fÄngats av En FrÄga, "TÀnt till" och Det har blivit Levande för Mig?

Jag ska formulera Tre FrÄgor som Jag vill ta med Mig frÄn de första Ätta veckorna Vi har haft tillsammans pÄ "Folkis".

Vad gör dessa frÄgor med Mig? Vilka KÀnslor, Tankar och Associationer fÄr Jag?

NĂ€r Jag lĂ€ser Ordet TillbakaBlick börjar jag nynna pĂ„ SĂ„ngen 

"Looking Back Over My Shoulder"..

Looking back Over My Shoulder
I can see That Look in Your Eye
I never dreamed it could be over
I never wanted to say Goodbye

Looking Back Over My Shoulder
With an aching deep in My Heart
I wish that we were starting over
Oh instead of drifting so far apart...

("Over My Shoulder" LĂ„t av Mike + The Mechanics 1995)

Att En SÄngtext/Musik "kom till Mig" gör att Jag Formulerar Min Första FrÄga:

1. VILKET ÄR SJÄLENS SPRÅK?
Musik Ă€r Balsam för SjĂ€len 💙
I samtal med Min Kurskamrat Anders fördjupade vi oss i Musiken och lĂ„ttexters förmĂ„ga att trĂ€ffsĂ€kert beröra oss pĂ„ djupet. Stunder dĂ„ musik och lĂ„ttexter lyft oss, stĂ€rkt oss och gett oss insikt 💙

Under Hela Livet, frĂ„n Vaggan till Graven, finns Melodier och SĂ„ngtexter dĂ€r till Tröst, GlĂ€dje, Avslappning och Njutning. Man kan kalla det ett ”Soundtrack of My Life”, nĂ„gon eller nĂ„gra lĂ„tar som sammanfattar En Persons Liv och KĂ€nslor💙 
Musik fungerar som en slags Nyckel Till SjĂ€len skulle man kunna sĂ€ga. 
Musiken lĂ„ser upp mĂ„nga blockeringar och hĂ€mningar och lyckas ta fram 
Den Inre och Äkta MĂ€nniskan💙

MUSIKEN FÅR MINA KÄNSLOR ATT "MÅ BRA"💙

Musiken har funnits med Mig sedan Jag jag var ett Litet Barn, sÄ Min Andra FrÄga:

2. MIN BAKGRUND?
Min Bakgrund? Eller ska jag skriva Min UppvĂ€xt? 
Första tanken, eller Första Minnet, som Litet Barn nÀr Jag lagt Mig pÄ kvÀllen, lyssnade jag pÄ nÀr NÄgon sjöng denna för Mig:
Det GĂ„r En Liten Ängel...

”Det gĂ„r en liten Ängel bredvid Mig sĂ€ger Mor
Han har sĂ„ Vita Vingar och Ögon BlĂ„ jag tror
Han hÄller Mig i Handen, dÄ Àr jag aldrig rÀdd
Och sedan nĂ€r jag Somnar Han Vakar vid Min BĂ€dd”
KĂ€nslan Som Finns inom Mig Ă€r Trygghet och VĂ€rme nĂ€r Jag tĂ€nker pĂ„ 
Mina Fina FörĂ€ldrar 💗
Men Tankarna om att inte ALLA fÄr ha en Trygg UppvÀxt gör ont i Mig....
MĂ„nga har t.ex haft BeroendeProblem inom Familjen :(
NÀr jag hört helt andra BerÀttelser om Barndomen bland Kurskamraterna,
dÀr nÄgon berÀttat om att det inte fanns mat hemma :(

Man ska verkligen inte Ta Livet För Givet 💗

TÀnker pÄ att mÄnga som Lever sitt Liv i Fattigdom och Lider pÄ olika sÀtt,
 sĂ€kerligen Fantiserar om Ett BĂ€ttre Liv utan Lidande...
Livet Ă€r inte alltid lĂ€tt. Det Ă€r faktiskt nĂ€stan aldrig enkelt, 
Ă„tminstone Ă€r det sĂ„ det kĂ€nns. 
Det kÀnns som att vi döljer det mesta av vÄrt lidande frÄn andra mÀnniskor.
Ingen gĂ„r sĂ€ker för Lidandet. Det Ă€r Den MĂ€rkliga GĂ€sten som stör vĂ„ra liv dĂ„ och dĂ„, utan förvarning eller inbjudan. 
Och Ă€ven om vi försöker fly eller gömma oss frĂ„n det och lĂ„tsas att det inte Ă€r dĂ€r, 
kan vi inte hindra det frÄn att pÄverka oss.
Lidande Ă€r en del av livet, vare sig vi gillar det eller inte. 
3. VAD GÖR LIDANDE OCH FANTASI MED OSS?
Återkommer till J.K Rowlings tal som Hon höll för HarvardStudenterna.
Talet handlar om Misslyckade och Fantasi 💙
Hennes Fantasi lĂ€t henne inte bara skapa det som inte finns, 
utan ocksÄ att KÀnna Empati och förstÄ verkligheter som hon inte upplevt.

Det hĂ€r med Misslyckanden Ă€r SvĂ„rt. För Ă„ ena sidan Ă€r mĂ„nga rĂ€dda för att misslyckas med nĂ„gonting. 
Å andra sidan Ă€r det Misslyckanden som gör att Vi LĂ€r Oss, att Vi Utvecklas 💙
En sak jag fastnade för som Rowling sa: "You can refuse to know what is going on"..
Min SjĂ€l kunde landat I En Annan Kropp, I Ett Annat Land, 
under En Annan Tro eller Regering.
Jag hade Fantasier/Drömmar om Hur Mitt Liv skulle bli i Framtiden ❤️
Leva Ett Lyckligt Liv med Äkta KĂ€rlek ❤️
Men Drömmarna Jag hade dÄ blev inte som Jag Fantiserat Om.
Jag Fantiserar fortfarande om Framtiden och "Mitt Framtida Jag" 
ATT VARA MIG SJÄLV 🧡

Vi fick tilldelat Oss En Uppgift "Lidande och Fantasi" och
Jag har kollat pÄ Alla KursKamraters Bloggar - Wow SÄ Fantastiskt att LÀsa!!

NÀr jag lÀser Ett av BlogginlÀggen om Lidande sÄ handlar det om Humor.
Humorn har rĂ€ddat Hennes Liv - Det Ă€r i Humorn hon finner meningen med livet 🧡
Hon skriver att det finns medlidande och KĂ€rlek i hennes humor.

Ytterligare En i VÄr Grupp skriver följande om Lidandet:
Vi vill Sjukdomsförklara All SmÀrta och försöka medicinera eller förtrÀnga den
 och stĂ„r ganska hjĂ€lplösa inför lidandet nĂ€r det drabbar oss. 

Den tredje jag lĂ€ser "Ger Mig" WinnerbĂ€ck och hoppas jag ocksĂ„ finner 
Njutning i hans Melankoliska StĂ€mma 🧡

Avslutar med det "Mest LÄngvÀga BlogginlÀgget",
Jag Tycker Mycket Om Hans SÀtt Att Förklara Hur Han TÀnker!

För Hans del sĂ„ kan lidande fungera som en typ av VĂ€gvisare. 
Om Han upplever att Han lider
kan Han försöka att titta pĂ„ lidandet och se varifrĂ„n det kommer. 
NÀr Han vÀl börjat inse roten till lidandet blir det enklare för honom att försöka hitta vÀgar som inte möjliggör detta lidande.

Hans Fantasi kan vara en kÀlla till Lycka och GlÀdje och ett verktyg för hans kreativitet men den kan ocksÄ vara en kÀlla till lidande.
För honom handlar det om att försöka anvĂ€nda Fantasin som ett Verktyg 
att Förverkliga Drömmar 🧡 
Allt Detta Vill Jag Ta Med Mig đŸ§Ą
Hela Jag LĂ€ngtar Efter Att FortsĂ€tta "Folkis pĂ„ Distans" 
Tillsammans Med Mina Fina KursKamrater 🧡


Intressant Àr att "Dagens Ord" pÄ Min DatorskÀrm idag Àr följande:

“It is our choices that show what we truly are, far more than our abilities.”
J. K. Rowling 🧡






















Kommentarer

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

SOME DIE YOUNG😱

Some Die Young.... Det gör ont i Mig att Min Son Marcus Ă€r en av De som dog ung 😱 Idag Ă€r det 13 Ă„r sedan Marcus hittades död tillsammans med sin flickvĂ€n Frida❤️ Åren gĂ„r men det gör extra ont av saknad varje Ă„r den 27 februari.... Det finns fyra lĂ„tar som jag tĂ€nker extra pĂ„ Marcus nĂ€r jag hör dem ❤️❤️❤️❤️ Marcus kunde hela denna "rappa" texten och  Timbuktu var en artist han tyckte mycket om❤️ ALLA VILL TILL HIMMELEN MEN INGEN VILL DÖ För man vill ha vad man vill ha Ă„ man man vill ha det nu Och om man ser en möjlighet att fĂ„ sĂ„ kvittar det hur För vi Ă€r vildare Ă€n djur nĂ€r det gĂ€ller Ă„ ta Och stĂ„r nĂ„gon i min vĂ€g, ja dĂ„ smĂ€ller det bra Ingenting e heligt för nu roffar vi Ă„t Ă„ kan man tjĂ€na pĂ„ ett tĂ„g, ja dĂ„ hoppar vi pĂ„ Jag menar, varför kompromissa, varför vika en tum? För nĂ„gon annan gjorde det - ska jag vara lika dum? Jag menar jag vill ha det bra som de rika har Om dom Ă€r hĂ€nsynslösa Ă€r jag likadan Men vad dom inte vet e att jag inte har nĂ„t Ă„ förlora SĂ„ b

TEMA BERÄTTELSER - VACKRA NARRATIV💜

Uppgiften pĂ„ Tema BerĂ€ttelser gav oss olika alternativ pĂ„ frĂ„gor  att ha till hjĂ€lp, jag valde följande frĂ„gor: -Vad Ă€r ett Vackrare Narrativ?  -Hur kan vi förstĂ„ VĂ€rlden pĂ„ ett sĂ€tt som Du och VĂ€rlden skulle mĂ„ bĂ€ttre av?  Narrativ betyder berĂ€ttelse och utgĂ„r frĂ„n att vĂ€rlden Ă€r Narrativ och  att det Ă€r genom vĂ„ra berĂ€ttelser som vĂ„r verklighet skapas.  Det finns ingen objektiv verklighet, verkligheten uppfinns.  Vi mĂ€nniskor tolkar eller ger mening Ă„t vĂ„ra dagliga upplevelser.  Vi söker alltid sĂ€tt att förklara hĂ€ndelser eller ge dem betydelse 💜 MĂ€nniskor Ă€r HistorieberĂ€ttare Det kan verka konstigt, men Alla MĂ€nniskor Ă€r HistorieberĂ€ttare.  Vi har historier som vi berĂ€ttar för andra och sĂ„dana vi berĂ€ttar för oss sjĂ€lva.  Dessutom finns det vanligtvis mycket sanning i varje berĂ€ttelse,  sĂ„vĂ€l som pĂ„hittighet. Hur kan vi förstĂ„ VĂ€rlden pĂ„ ett sĂ€tt som Du och VĂ€rlden skulle mĂ„ bĂ€ttre av?  Att förstĂ„ VĂ€rlden pĂ„ ett sĂ€tt som bĂ„de Du och VĂ€rlden mĂ„r bĂ€ttre av  handlar om att ha en öppen

VECKANS UPPGIFT Min Bakgrund...

Min Bakgrund? Eller ska jag skriva Min UppvĂ€xt?  Första tanken, eller Första Minnet, som Litet Barn nĂ€r Jag lagt Mig pĂ„ kvĂ€llen, lyssnade jag pĂ„ nĂ€r NĂ„gon sjöng denna för Mig: Det GĂ„r En Liten Ängel... Jag, Lilla Mona, Föddes LuciaDagen 13 December 1964 pĂ„ Mölndals BB. Redan innan Jag föddes tyckte Min Mamma att Änglarna kom till Henne nĂ€r hon hade vĂ€rkar, men det var LuciaTĂ„get som gick genom korridorerna pĂ„ avdelningen... Jag och Mamma har genom hela livet, Ă€ven idag, sagt eller skrivit till varandra: GLÖM INTE BORT ATT ÄNGLARNA FINNS 💗  Hittade Mina TvĂ„ Första FotoAlbum, med Ă„ren 1964 - 1976, dĂ€r Min Mamma skrivit sĂ„ mĂ„nga Fina Ord om alla foton 💗 Genom Åren har jag ibland kallats "Pappas Flicka" och redan hĂ€r, endast en mĂ„nad gammal, Ă€r Jag Trygg hos Pappa 💗 Jag menar dock inte att jag inte Ă€r trygg hos Mamma, hon ger VĂ€rme och KĂ€rlek och Mat att Ă€ta 💗 NĂ€r det var dax för Mitt Barndop den 14 februari (Alla HjĂ€rtans Dag) 1965, hölls det Hemm