Fortsätt till huvudinnehåll

FOLKIS UPPGIFT🧡VAD ÄR KONSUMTION

"LIVING THE GOOD LIFE" 🧡 Alla konsumerar vi, mer eller mindre,  alla på vårt eget sätt utifrån våra egna tankar och värderingar.  Det som skiljer oss åt är hur vi väljer att konsumera. ATT KONSUMERA ELLER INTE...💗 Vi har fått Uppgiften "Vad Är Konsumtion" på Folkis. Jag har valt att fokusera på följande frågor: -Vad är en God Levnadsstandard? -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan? -Hur skulle En Framtid se ut som inte är Konsumtionssamhälle? -Vad är en God Levnadsstandard? En God Levnadsstandard betyder att människor har tillgång till det de behöver  för att Leva Ett Hälsosamt och Bekvämt Liv 💚 som mat, Rent Vatten 💙 , en Trygg Bostad och Medicinsk Vård. Det inkluderar också tillgång till Utbildning, Arbete och Social Trygghet💙💚 -Vad skulle Vi kunna klara oss bra utan?  Det finns inget enkelt svar eftersom olika människor och samhällen  har olika behov och prioriteringar.  Men det finns några saker som kan diskuteras.  Till exempel skulle vi kunna minska på

BRINNA och BRÄNNAS UT...



VECKANS UPPGIFT PÅ "FOLKIS"
Även Denna Vecka får vi välja mellan olika frågor:

-Varför blir så många utbrända idag?
-Hur skulle samhället se ut för att folk inte ska bränna ut sig? 
-Hur kan man vara i kontakt med sig själv utan att överväldigas? 
-Vilka berättelser skulle främja ett hållbart arbetsliv?

Jag väljer den första frågan...

VARFÖR BLIR SÅ MÅNGA UTBRÄNDA IDAG?

Som vanligt så googlade jag runt lite och fick detta överst på "skärmen":

Allt fler söker hjälp för Utbrändhet!? Orsaken finns i Arbetslivet...

I Sverige har antalet Sjukdomsfall som orsakas av Stress i Arbetslivet ökat dramatiskt under de senaste åren. Äldre Kvinnor inom offentlig sektor står fortfarande för de flesta Sjukskrivningarna, men på Försäkringskassorna ser man nu att Sjuskrivningarna också ökar bland Yngre Personer.

Men först har jag skrivit ner lite vad vi pratat om på "Folkis TeamsMöten" i veckan:

Igår hade vi följande incheckningsfråga:
If "BurnOut" is a Message, what is it trying to say to us? 
Vad är Budskapet när Kroppen säger Stopp?
Vi diskuterade en stund kring detta och Vi Måste Sakta ner och Lyssna!!
Vi måste Lyssna till Vår Kropp när Den inte fungerar som "En Helhet"...
Den försöker tala om för oss att Vi har alltför mycket på gång och 
många behov blir då inte tillfredsställda...
Det var många intressanta inlägg i diskussionen! 

Vi fortsatte Dagens Möte med Frågan Vad händer med oss när vi Bränner Ut Oss?
Här är några saker som togs upp:
VÅRT PROBLEM ÄR ÖVERMÅTT AV POSITIVITET - 
Att Vi Aldrig vågar säga Nej... (Vi är Alltför Många Ja-sägare!)
Även om det är många Anställda som klagar på en arbetsplats, så fortsätter de hellre 
jobba vidare som vanligt för att det är jobbigt att bryta gamla vanor :(
De fortsätter hellre att klaga och ha det som sitt "Dagliga Samtalsämne".

Driver Prestationssamhället oss till Utbrändhet?
Man ska hela tiden prestera för att visa Sitt Värde!
Det finns ingen plats för Genuin Vila. Det är ofta så många "måsten" på Vår Fritid..
Något som också är stressande är att man Hela Tiden är "Online" :(
Vad betyder "Brinner För Sitt Jobb"?
Älskar Utmaningar. Människor som Brinner För Sitt Jobb sporras av Utmaningar! 
Dessutom drivs De ofta fortfarande av Den Utmaning som fick Dem att börja med Jobbet från början.
Den Person som inte hanterar "Att Brinna För Sitt Jobb" under En Lång Tid
 riskerar att "Brinna Upp"...
Varför blir så många Utbrända idag?
Varför blir man Utbränd? 
Utbrändhet orsakas av Långvarig Stress. Denna Stress kan vara Social, 
som Kränkande Kollegor eller Mobbning på Arbetsplatsen, eller relaterad till 
Dina Arbetsuppgifter, som För Hög Arbetsbelastning. 
Utbrändhet kan vara ett tecken på att Ditt Jobb inte är rätt för Dig.

Vilka drabbas av Utbrändhet?
Utbrändhet är ett Störningstillstånd som utvecklas på grund av Långvarig Arbetsstress. 
Personer som Ställer Höga Krav på Sitt Arbete, är mycket engagerade och 
har en Stark Pliktkänsla är utsatta för Utbrändhet.

Min Dotter, som bor i Californien, ringde när Hon körde till jobbet idag och 
Jag ställde frågan till Henne:
Vad är Utbrändhet för Dig? Tror Du Utbrändhet enbart är Jobbrelaterat?
Vi började Då prata om Relationsrelaterad Utbrändhet... Väldigt intressant!

Hon tipsade om En Bok som heter 
BURNOUT: Solve Your Stress Cycle
Bok av Emily Nagoski

Vi pratade om att Vi är lika som Personer med att Hjälpa Andra 
och typ Glömma Oss Själva :(
Vi ger och ger till Kollegor, Man och Barn 
men när kvällen kommer och man är Ensam är All Energi slut :(
Hon kallade det för "Human Giver Syndrome"
Human Giver Syndrome is the False, Contagious Belief that Women 
have a Moral Obligation to be Pretty, Happy, Calm, Generous, and attentive 
to the needs of others. She may be punished or even go so far as to punish Herself :(

Översatt till Svenska:
"Human Giver Syndrome" är den falska övertygelsen att Kvinnor har 
en Moralisk Skyldighet att vara Vacker, Glad, Lugn, Generös och 
Uppmärksam på Andras Behov.
Hon kan bli straffad eller till och med gå så långt att Hon Straffar Sig Själv :(

Utbrändhet orsakas alltså inte bara av Arbetet utan även av Relationer...
Denna Bild heter "Emotionellt Utbränd"

Dagens Reflektioner över "Brinna och Brännas Ut" tog mycket Energi från Mig...
Mitt Blogginlägg kanske känns "rörigt" men Det Snurrar i Skallen av Tankar...
Insikten om Hur Många Människor drabbas av Utbrändhet är skrämmande!

Jag har Full Förståelse att det tar olika lång tid för Människor att komma
tillbaka till ett "Bra Liv" efter Utbrändhet och Hitta Glädje igen ❤️

Hur kan man Få Tillbaka Glädjen i Livet?
Fem enkla sätt att hitta Glädje i Livet ❤️
-Sätt på En Bra Låt. 
Musik är vetenskapligt bevisat för att ha en Positiv inverkan på oss Människor!
-Unna Dig Något! 
Att unna sig behöver inte innebära att Frossa i Godis eller Bara Ligga På Soffan...
-Logga ut!
-Rör På Dig! En Promenad Ute i Naturen 💚
-Testa Något Nytt :)

LYSSNA PÅ DIN KROPP 
och Glöm Inte Att
DU ÄR VÄRDEFULL
❤️❤️❤️❤️❤️
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

SOME DIE YOUNG😢

Some Die Young.... Det gör ont i Mig att Min Son Marcus är en av De som dog ung 😢 Idag är det 13 år sedan Marcus hittades död tillsammans med sin flickvän Frida❤️ Åren går men det gör extra ont av saknad varje år den 27 februari.... Det finns fyra låtar som jag tänker extra på Marcus när jag hör dem ❤️❤️❤️❤️ Marcus kunde hela denna "rappa" texten och  Timbuktu var en artist han tyckte mycket om❤️ ALLA VILL TILL HIMMELEN MEN INGEN VILL DÖ För man vill ha vad man vill ha å man man vill ha det nu Och om man ser en möjlighet att få så kvittar det hur För vi är vildare än djur när det gäller å ta Och står någon i min väg, ja då smäller det bra Ingenting e heligt för nu roffar vi åt å kan man tjäna på ett tåg, ja då hoppar vi på Jag menar, varför kompromissa, varför vika en tum? För någon annan gjorde det - ska jag vara lika dum? Jag menar jag vill ha det bra som de rika har Om dom är hänsynslösa är jag likadan Men vad dom inte vet e att jag inte har nåt å förlora Så b

TEMA BERÄTTELSER - VACKRA NARRATIV💜

Uppgiften på Tema Berättelser gav oss olika alternativ på frågor  att ha till hjälp, jag valde följande frågor: -Vad är ett Vackrare Narrativ?  -Hur kan vi förstå Världen på ett sätt som Du och Världen skulle må bättre av?  Narrativ betyder berättelse och utgår från att världen är Narrativ och  att det är genom våra berättelser som vår verklighet skapas.  Det finns ingen objektiv verklighet, verkligheten uppfinns.  Vi människor tolkar eller ger mening åt våra dagliga upplevelser.  Vi söker alltid sätt att förklara händelser eller ge dem betydelse 💜 Människor är Historieberättare Det kan verka konstigt, men Alla Människor är Historieberättare.  Vi har historier som vi berättar för andra och sådana vi berättar för oss själva.  Dessutom finns det vanligtvis mycket sanning i varje berättelse,  såväl som påhittighet. Hur kan vi förstå Världen på ett sätt som Du och Världen skulle må bättre av?  Att förstå Världen på ett sätt som både Du och Världen mår bättre av  handlar om att ha en öppen

VECKANS UPPGIFT Min Bakgrund...

Min Bakgrund? Eller ska jag skriva Min Uppväxt?  Första tanken, eller Första Minnet, som Litet Barn när Jag lagt Mig på kvällen, lyssnade jag på när Någon sjöng denna för Mig: Det Går En Liten Ängel... Jag, Lilla Mona, Föddes LuciaDagen 13 December 1964 på Mölndals BB. Redan innan Jag föddes tyckte Min Mamma att Änglarna kom till Henne när hon hade värkar, men det var LuciaTåget som gick genom korridorerna på avdelningen... Jag och Mamma har genom hela livet, även idag, sagt eller skrivit till varandra: GLÖM INTE BORT ATT ÄNGLARNA FINNS 💗  Hittade Mina Två Första FotoAlbum, med åren 1964 - 1976, där Min Mamma skrivit så många Fina Ord om alla foton 💗 Genom Åren har jag ibland kallats "Pappas Flicka" och redan här, endast en månad gammal, är Jag Trygg hos Pappa 💗 Jag menar dock inte att jag inte är trygg hos Mamma, hon ger Värme och Kärlek och Mat att äta 💗 När det var dax för Mitt Barndop den 14 februari (Alla Hjärtans Dag) 1965, hölls det Hemm